Image series 52 / 2012: The studio

Studio-images from Romanticism to contemporary Art

22 December 2012 | By: Hendrikje Hüneke

Start image

Images of the studio can be revealing about the artist and his self-perception. An exhibition at the Staatsgalerie Stuttgart is presenting pictures of studios from the 19th to the 21st century, showing different forms of self-representation. “The poor poet” by Spitzweg deals with the cliché of the poor artist: Nothing can stop his creative power, even in adverse conditions. The studiopainting by Beckmann seems to based on the idea of creative chaos. While Liebermanns work shows a representative Salon with correctly dressed women, Kirchner and Matisse were painting their nude models in cosy atmosphere.

The Studio.Workshop and Myth. From Spitzweg to Picasso, from Giacometti to Naumann, Oct 27 to Feb 10 2013, Staatsgalerie Stuttgart


Carl Spitzweg: Der arme Poet (Ausschnitt), 1839, Öl auf Leinwand, 36 × 45 cm, München, Neue Pinakothek; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München


Max Liebermann: Atelier des Künstlers (Ausschnitt), 1902, Öl auf Leinwand, 68.5 × 82 cm, St. Gallen, Kunstmuseum; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Ruhr-Universität Bochum


Ernst Ludwig Kirchner: Akte im Atelier / Drei Modelle (Ausschnitt), 1912, Öl auf Leinwand, 80,6 × 70,5 cm, Wien, Leopold-Museum; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Kunstgeschichtliches Seminar, Humboldt-Universität Berlin


Henri Matisse: Der Künstler und sein Modell. Das Atelier (Ausschnitt), um 1918/21, Öl auf Leinwand, 66 × 73 cm, New York, Sammlung Mr. & Mrs. Donald B. Marron; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen


Pablo Picasso: Ein Maler in seinem Atelier (Ausschnitt), 1928, Öl auf Leinwand, 46 × 55 cm, Privatsammlung; Mediathek, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Institut für Kunstgeschichte, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf


René Magritte: So lebt der Mensch (Ausschnitt), 1933, Öl auf Leinwand, 100 × 81 cm, Washington, National Gallery of Art; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln


Max Beckmann: Atelier (Ausschnitt), 1934, Aquarell, Privatsammlung; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte


Gerhard Richter: Atelier (Ausschnitt), 1985, Öl auf Leinwand, 3 Tafeln je 260 × 200 cm, Berlin, Staatliche Museen zu Berlin, Neue Nationalgalerie; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Kunstgeschichtliches Seminar, Humboldt-Universität Berlin