Image series 15 / 2014: World's Fair

Art, Technology, Science

7 April 2014 | By: Bettina Pfleging

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In London’s Hyde Park started in 1851 with the first World’s Fair, a new kind of exhibition, where the countries presented their technical, scientific and craft services for a mass audience. Some of the exhibition buildings such as the Eiffel Tower in Paris (1889) or the Atomium in Brussels (1958) became landmarks of the country. The featured innovations and achievements depict the respective current world into a kind of microcosm.
For the Germanic National Museum, the cultural history of the 19th Century has long been an intensive field of research. In the current exhibition, the world’s fairs are one of three topics that show the path to modernity.

„Wege in die Moderne. Weltausstellungen, Medien und Musik im 19. Jahrhundert“, 27.03. – 21.09.2014, Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg


Salvador Dalí: Pavillon der Venus auf der Weltausstellung in New York, 1939, Architektur, New York; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München


Fritz Bornemann: Osaka, Deutscher Pavillon auf der Expo 1970 (Innenansicht), 1968-1970, Architektur, Osaka; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Kunstgeschichtliches Seminar, Humboldt-Universität Berlin


Lewis Edward Hickmott: Perspektivische Ansicht der Weltausstellung, 1894; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Ruhr-Universität Bochum


Joseph Paxton: Crystal Palace, Londres. Extérieur (détruit), 1851, London; Iconothèque, Université de Genève


Pablo Picasso: Weltausstellung: Spanischer Pavillon, 1937, Paris; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte


Atomium, 1958, Architektur, Brüssel; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte


Moshe Safdie: Habitat 67, Wohnblock auf der Weltausstellung, 1966-1967, Montreal; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte


Robert Delaunay: Pavillon de l’Air (Weltausstellung Paris 1937), 1937, Paris; Virtuelle Diathek, Universität Hamburg, Kunstgeschichtliches Seminar