Image series 31 / 2011: Summer guests
Artists at the Baltic Sea
Already at the beginning of the 20th century the flat and tender landscape of the Baltic Sea was a calm antipole to the fast and turbulent life in the city. Many artists of the Classic Modernism satisfy their desire for nativeness in Mecklenburg and Pommern and were inspired by the landscape and their residents. Especially to artists who were defamed as “degenerated”, the region became a retreat.
An exhibition in Schwerin is showing a representative overview with artworks by Marianne von Werefkin, Alexej Jawlensky, Edvard Munch, Lyonel Feininger, Erich Heckel and Karl Schmidt-Rottluff, as well as the Dadaists Hans Arp, Sophie Taeuber-Arp, Kurt Schwitters and Hannah Höch.
Sommergäste. Von Arp bis Werefkin. Klassische Moderne in Mecklenburg und Pommern, 22. Juli bis 23. Oktober, Staatliches Museum Schwerin

Corinth, Lovis: Paddel-Petermannchen, 1902, Öl auf Leinwand, Hannover, Niedersächsisches Landesmuseum; Imago, Humboldt-Universität, Kunstgeschichtliches Seminar, Berlin

Feininger, Lyonel: Segelregatta, 1929, Detroit, Institute of Art Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Jawlensky, Alexej von: Sturmkiefern bei Prerow, 1911, Öl auf Karton, München, Galerie Raimund Thomas; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Klein, César: Ahrenshoop II, 1909, Öl auf Malpappe, Privatbesitz; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Munch, Edvard: Badende Männer, 1907, Öl auf Leinwand, Helsinki, Ateneum Art Museum; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karls-Universität, Universitätsbibliothek, Heidelberg

Pechstein, Max: Hafen (Leba), 1922, o.O.; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Schmidt-Rottluff, Karl: Sommerabend am See, 1934, Öl auf Leinwand, Chemnitz, Städtische Kunstsammlungen; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Werefkin, Marianne: Die Steilküste von Ahrenshoop, 1911, Tempera auf Pappe, Ascona, Fondazione Marianne Werefkin; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden