Image series 18 / 2014: series

Unconventional perspectives

27 April 2014 | By: Bettina Pfleging

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Self-portraits with mirrors, arranged portraits and pictorial compositions as shots from unusual perspectives are typical motives of the American-Swiss photographer Florence Henri (1893-1982). She started out as a painter in the Parisienne art scene and found access to photography during a guest semester at the Bauhaus in Dessau. Through her openness to new trends, she developed her own experimental style in the 20s of the last century.
The exhibition at the Pinakothek shows about 65 photographs by Henri as well as historical documents and publications from the Ann and Jürgen Wilde Foundation.

„Florence Henri. Compositionen“
21 March to 14 September 2014, Pinakothek der Moderne, München

01

Florence Henri: Selbstporträt, Ausschnitt, 1938, Fotografie, Genua; EasyDB, Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

02

Florence Henri: Selbstbildnis, Ausschnitt, 1928, Fotografie; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

03

Florence Henri: Porträt, Ausschnitt, 1927, Fotografie, 25 × 18 cm, Köln; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin

04

Florence Henri: Pariser Fenster, Ausschnitt, 1929, Fotografie, Berlin; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

05

Florence Henri: Komposition, Ausschnitt, Öl auf Leinwand, ca. 1925, Paris; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin

06

Florence Henri: Fabrik, Ausschnitt, Öl auf Leinwand, 1924-25, Paris; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin

07

Florence Henri: Nadia, Ausschnitt, Fotografie, 1931, Paris; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Ruhr-Universität Bochum

08

Florence Henri: Porträt Cora, Ausschnitt, Fotografie, 1929, Essen; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte