Image series 22 / 2014: Kazimir Malevich

more than purely irrelevant

25 May 2014 | By: Bettina Pfleging

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Kazimir Malevich is best known for his purely non-objective art, his Suprematism. In his artistic oeuvre of the early 20th century it is clear that he was standing in the various creative phases under the influence of art movements of the time, such as Impressionism, Symbolism, Fauvism and Cubism. Add to this his lively confrontation with the traditional Old Russian icon painting and traditional folk art.
In the exhibition there are more than 300 works from the fields of painting, graphic art and sculpture. It presents the whole scope of the work of this Russian artist, by the symbolist beginnings of the early abstract imagery to the figurative representations of the later years.

„Kazimir Malevich and the Russian Avantgarde“
8 March to 22 June 2014, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn

01

Kazimir Malevich. Die Blumenverkäuferin, 1903, 80 × 100 cm, Öl auf Leinwand, St. Petersburg; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

02

Kazimir Malevich. Auf dem Boulevard, 1903, 55 × 66 cm, St. Petersburg; Bildarchiv des UNESCO Kompetenzzentrums, Unesco Kompetenzzentrum an der Universität Paderborn, Universität Paderborn

03

Kazimir Malevich. Huit rectangles. Suprematist Painting. Eight Red Rectangles. Huile sur toile, 1915, 57,5 × 48,5 cm, Amsterdam; Iconothèque, Université de Genève

04

Kazimir Malevich. Sensations mélangées. Huile sur toile, 1916, 74 × 76 cm, Ekaterinbourg; Iconothèque, Université de Genève

05

Kazimir Malevich. Frau in einer Straßenbahn / Frau an der Straßenbahnhaltestelle, 1913, 88 × 88 cm, Amsterdam; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen

06

Kazimir Malevich. Dielenbohnerer, 1911/12, 77,7 × 71 cm, Amsterdam; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen

07

Kazimir Malevich. Drei weibliche Figuren, Ausschnitt, 1925/1929, 47 × 63.5 cm, Öl auf Leinwand, St. Petersburg; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

08

Kazimir Malevich. Sportler, Ausschnitt, 1928-1930, 142 × 164 cm, Öl auf Leinwand, St. Petersburg; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München