Image series 30 / 2014: Time and Art
#ktMKunstZeit
We’re constantly dealing with time. In art, it is a very different way, a recurring theme in all facets. The figurative representation as Father Time is as much important as the enormous amount of data and days on tablets. Memories as boiled or elapsed time, silence after asking a question as a small time or disputes with Einstein’s theory of relations are just a few examples of artistic creation processes.
There are of course many more. The planned virtual Museum of Time collects notes, links, photos, videos, texts and presentations of all kinds to time and the temporal in the arts, across time.
„know time. Museum der Zeit“ sammelt Zeit in der Kunst.
Pieter Cornelis Wonder. Zeit, Ausschnitt, 1810, 124 × 107 cm, Amsterdam; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
Luc Tuymans. Die Zeit 3/4, Ausschnitt, 1988; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Salvador Dali. Die Beständigkeit der Erinnerung (Die zerrinnende Zeit, Die weichen Uhren), Ausschnitt, 1931, 26,3 × 36,5 cm, New York; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen
Wolfgang Petrovsky. Eingekochte Zeit, 1990; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte
René Magritte. La durée poignardée (Die durchbohrte Zeit), Ausschnitt, 1938, Chicago; ArtICON, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstpädagogik, Justus-Liebig-Universität Gießen
On Kawara. TODAY Series (Date Paintings), Ausschnitt, seit 1966, 20 × 29,5 × 5 cm; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln
John Covert. Time, Ausschnitt, 1919, New Haven; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen
Jochen Gerz. Skizze zur Aufnahmesituation für „Die kleine Zeit“, 2000; Virtuelle Diathek, Universität Hamburg, Kunstgeschichtliches Seminar