Image series 16 / 2023: Photographed Artist Personality
Max Ernst
He is considered one of the most important artists of the 20th century. After his Dadaist phase, Max Ernst turned to Surrealism and had a decisive influence on it. Several techniques he developed had a great influence on the following generation of artists. He is also one of the most photographed artists who has been depicted in various situations and contexts. Private snapshots, classic portraits and staged arrangements with artist friends tell of his multi-faceted personality and his dazzling artistic life.
Around 150 photographs, taken at different times and on different occasions, open up a photographic view of his life in the exhibition.
„Image. Max Ernst in Photographs“
15 January to 23 April 2023, Max Ernst Museum Brühl des LVR
Man Ray. Max Ernst im Jahr 1926, Ausschnitt, 1926; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Max Ernst bei der Arbeit am Fassadenrelief in Saint-Martin d’Ardèche, Ausschnitt, 1938; ResourceSpace, Universität Passau, Lehrstuhl für Kunstgeschichte und Bildwissenschaften
James Thrall Soby. Max Ernst mit seiner Katchina-Sammlung, Ausschnitt, 1942, New York; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
Henri Cartier-Bresson. Max Ernst und Dorothea Tanning, Ausschnitt, 1957, 1966, Gelatinesilberpapier, Köln; Rheinisches Bildarchiv – Bestand Kölner Museen, Stadt Köln
Max Ernst, Aufnahme in der Nähe seines Hauses Le Pin in Huismes, Ausschnitt, Ende der 50er Jahre, Paris; ConedaKOR, Universität des Saarlandes, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft
Anthony Armstrong-Jones (Earl of Snowden). Max Ernst, Frankreich, Ausschnitt; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte
Max Ernst bei der Arbeit am “Janus-Vogel”, Ausschnitt, 1974; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut
Portrait Max Ernst, Ausschnitt, 1975; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut