Image series 51 / 2011: Beauty and death
Animal still lifes
Over the centuries death animals remain in art as a common motif of still lifes. The relationship between animals and humans changed in this period, lastly with the animal rights movement in the 20th century, and the function and symbolism of the animal still lifes have changed too. An exhibition in Karlsruhe is dealing with this alteration from the renaissance to modern art and is presenting amongst others pictures by Dürer, Rubens, Metsu, Weenix, Chardin, Goya, Manet, Sisley, Ensor and Beckmann.
Of beauty and death. Animal still lifs from the renaissance to the modern, 19th of November 2011 to 19th of February 2012, Kunsthalle Karlsruhe
Clara Peeters: Stillleben mit Fischen (Detail), 1611, Öl auf Holz, 50 × 71,6 cm, Madrid, Museo del Prado; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Köln
Jan Baptist Weenix: Stillleben mit totem Rebhuhn (Detail), nach 1647, Öl auf Leinwand, 50,6 × 43,5 cm, Den Haag, Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Bern
Jean-Babtiste Oudry: Hase und Hammelkeule (Detail), um 1742, Öl auf Leinwand, 89,2 × 73,5 cm, Cleveland; Virtuelle Diathek, Universität Hamburg, Kunstgeschichtliches Seminar, Hamburg
Jean-Baptiste Siméon Chardin: Rebhuhn mit Birne (Detail), 1748, Öl auf Leinwand, 39,2 × 45,5 cm, Frankfurt (Main), Städel; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Bern
Francisco José de Goya: Gerupfte Pute (Detail), zwischen 1810 und 1823, Öl auf Leinwand, 44,8 × 62,4 cm, München, Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Neue Pinakothek; Imago, Humboldt-Universität, Kunstgeschichtliches Seminar, Berlin
Édouard Manet: Fisch und Austern (Detail), 1864, Öl auf Leinwand, ohne Maßangaben, Chicago, The Art Institute; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Köln
James Ensor: Stillleben mit Ente (Detail), 1910, ohne Materialangaben, 80 × 100 cm, Rotterdam, öffentliche Sammlung, Museum Boymans-van Beuningen EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Bern
Lovis Corinth: Der Hase (Detail), 1921, Öl auf Pappe, 65 × 85 cm, Berlin, Kunsthandel; Imago, Humboldt-Universität, Kunstgeschichtliches Seminar, Berlin