Image series 02 / 2016: series

Experiments with the Camera

3 January 2016 | By: Bettina Pfleging

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The work of Germaine Krull has yet rarely been explored, and only presented at a few exhibitions. Mainly from 1926-1935 in Paris the photographer has created experimental, unique recordings. Technical buildings like the Eiffel Tower, ports and industrial facilities she presented in images without spectacular rhetoric. Her photos have no orientation to open up and at the same time new, unusual perspectives. In her work on scenes of Parisian life, she experimented with multiple exposures and collagen-like cutouts.
The retrospective focuses her aesthetic innovations with about 130 original prints as well as excerpts of photo magazines from public and private collections.

„Germaine Krull – Photographs“
15 October 2015 to 31 January 2016, Martin-Gropius-Bau, Berlin

01

Germaine Krull. Selbstporträt mit Ikarette, Ausschnitt, 1925, Silbergelatineabzug; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin

02

Germaine Krull. Pont transbordeur, Ausschnitt, 1930, Silbergelatineabzug, Marseille; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

03

Germaine Krull. Eiffelturm, Ausschnitt, 1928, 22,3 × 15,5 cm, Essen; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Ruhr-Universität Bochum

04

Germaine Krull. Passage de l`Industrie, Ausschnitt, 1927/1929, Silbergelatine, 21,8 × 15,1 cm, Zülpich; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

05

Germaine Krull. Imprimerie de l`Horloge, Passage des deux soeurs, Ausschnitt, 1927-1929, Silbergelatine, 21,8 × 15 cm, Zülpich; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

06

Germaine Krull. G. TAFI, Ausschnitt, 1927-1929, Silbergelatine, 21,8 × 11,6 cm, Zülpich; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

07

Germaine Krull. Reklamewand Paris-Matinal, Ausschnitt, 1927, Silbergelatine, 30 × 24,1 cm, Essen; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

08

Germaine Krull. Reklamewand Métal, Ausschnitt, 1926, Silbergelatine, 30,1 × 24,1 cm, Essen; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München