Image series 15 / 2016: Style "Pittura Metafisica"
Giorgio de Chirico in Ferrara
He just loved the metaphysical aspect of things and created a new kind of art. The Italian artist Giorgio de Chirico founded a new style: “Pittura Metafisica”. His images show a highly complex imagery. They are pictures full of mystery. From 1915 to 1918 he carried out his military service in Upper Italian Ferrara and there his metaphysical painting reached its conceptual culmination.
The exhibition shows works by Giorgio de Chirico side by side with exponents of Dadaism, Surrealism and New Objectivity.
“Giorgio de Chirico – Magic of Modernism”
18 March to 3 July 2016, Staatsgalerie Stuttgart
Giorgio de Chirico. Der doppelte Traum vom Frühling, Ausschnitt, 1915, Öl auf Leinwand, 56,2 × 54,3 cm, New York; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin
Giorgio de Chirico. Interno metafisico con grande fabbrica (Metaphysisches Interieur mit großer Fabrik), Ausschnitt, 1916, Öl auf Leinwand, 92,3 × 73,8 cm, Stuttgart; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen
Giorgio de Chirico. Die zwei Schwestern, Ausschnitt, 1915, Öl auf Leinwand, 81 × 95,8 cm, Düsseldorf; IKARE, Martin-Luther-Universität, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Klassische Altertumswissenschaften
Giorgio de Chirico. L’ange juif, Ausschnitt, 1916, Öl auf Leinwand, 67 × 43 cm; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie
Giorgio de Chirico. Le rêve de Tobie | Der Traum des Tobias, Ausschnitt, 1917, Öl auf Leinwand, 58,5 × 48 cm, Mendrisio; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
Giorgio de Chirico. Les jeux du savant | Die Spiele des Gelehrten, Ausschnitt, 1917, Öl auf Leinwand, 89,5 × 51,4 cm, Minneapolis; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
Giorgio de Chirico. Les contrariétés du penseur | Die Bedrückung des Denkers, Ausschnitt, 1915, Öl auf Leinwand, 46,3 × 38,1 cm, San Francisco; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
Giorgio de Chirico. Mélancolie du départ, Ausschnitt, 1916, Öl auf Leinwand, 51,8 × 36 cm, London; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie