Image series 01 / 2017: Banana
Edible Fruit and Art Object
Popular as a tasty fruit, the banana also has a long pictorial tradition in culture and society. Early on, it inspired artists to use it as multifaceted signifier in their works.
In the middle of the 1980s Thomas Baumgärtel’s career began as “Banana Sprayer”. Since then, he has honored 4,000 German and international art houses as a place for contemporary art with his bright yellow crooked southern fruit.
“THOMAS BAUMGÄRTEL. 30 Jahre Bananensprayer”
30 September 2016 – 15 January 2017, Osthaus Museum, Hagen
Louise von Panhuys. Musa x paradisiaca L., Frucht der Banane, 1812, Aquarell, Frankfurt; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte
E. von Eye. Bananenverkäuferin in Niko’s Heimath Pernambuco – Niko, das brasilische Urwaldäffchen: eine wahre Geschichte, Ausschnitt, 1900, schwarze Druckfarbe, 15,1 × 10,6 cm, Berlin; Pictura Paedagogica Online, Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung des Deutschen Instituts für Internationale Pädagogische Forschung, Berlin
Mark Rothko. Untitled (Still-Life with bananas and apples), Ausschnitt, 1990, Fotografie, 60 × 80 cm, London; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Andy Warhol (eine Banane essend), Ausschnitt, 1982, Fotografie, 20,3 × 25,4 cm; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln
Sarah Lucas. Selbstportrait Portfolio, Detail: Eine Banane essen, Ausschnitt, gegen 1600-1652, Leinwand, 93 × 81 cm, Nantes; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Roy Lichtenstein. Bananas; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Jef Geys. Banane, Ausschnitt, 1966, Kunstharz, Belgien; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte
Thomas Baumgärtel. Street Art: Kunst von Mundt und Banane von Baumgärtel, Schablonen-Graffiti, Stencil, Pochoir, Köln; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin