Image series 19 / 2017: Emil Nolde
His Different Facet
The Danish artist Emil Nolde is known for his colorful flower still lifes and his dramatic sea landscapes, less for his bizarre works in bright, contrasting colors. This other side, his intense interest in the fantastic and his relationship to a grotesque counter-world with fabulous creatures and human animals beyond reality, influenced the expressionist throughout his life.
The exhibition presents this parallel world of Emil Nolde on the basis of around a hundred watercolors, graphics and paintings.
“Emil Nolde – The Grotesques”
30 April to 9 July, 2017, Landesmuseum Wiesbaden
Emil Nolde. Das Matterhorn lächelt, Bergpostkarte, Ausschnitt, 1896, Seebüll; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte
Emil Nolde. Nordabhänge im Lötschental, Ausschnitt, 1897, Papier, 9 × 13,5 cm, Seebüll; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
Emil Nolde. Vor Sonnenaufgang, Ausschnitt, 1901, Öl auf Leinwand, 84 × 65 cm, Seebüll; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin
Emil Nolde. Krieger und Weib, Ausschnitt, 1913, 83 × 66,5 cm, Seebüll; IKARE, Martin-Luther-Universität, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Klassische Altertumswissenschaften
Emil Nolde. Erregte Menschen, Ausschnitt, 1913, Seebüll; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Emil Nolde. Begegnung am Strand, Ausschnitt, 1920, Öl auf Leinwand, 86,5 × 100 cm, Seebüll; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken
Emil Nolde. Wilde Tiere, Ausschnitt, 1921, 88 × 73 cm, München; IKARE, Martin-Luther-Universität, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Klassische Altertumswissenschaften
Emil Nolde. Trio, Ausschnitt, 1929, Öl auf Leinwand, 101 × 74 cm, Seebüll; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie