Image series 46 / 2017: series

Drawings on People

6 November 2017 | By: Bettina Pfleging

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Images drawn into the human skin with sharp objects and color pigments have been known around the world for centuries. The reasons for the use of the human body as an image carrier for tattoos in different cultures in various periods were and are still very different today.
Pictures and stories of more than 100 tattooed and pierced people can be seen in the exhibition, printed on posters or digitally. In addition, objects, photographs and drawings from the museum collection are shown.

„Tattoo and Piercing – A World Skin Deep – (un)covered“
22 September 2017 to 7 January 2018, GRASSI Museum für Völkerkunde zu Leipzig

01

Philip Adolphe Klier. A Burmeser Villager (No. 500), Ausschnitt, 1877/1879, Fotografie, München; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

02

Salome (die einzig dastehende in 7 Farben tätowierte Schönheit), Ausschnitt, Anfang 20. Jh., Postkarte; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken

03

Louis Choris. Kadou, Tafel XVII aus Adelbert von Chamissos “Voyage pottoresque autour du monde […]”, Paris: Firmin Didot 1822, Ausschnitt, 1822, Papier, Göttingen; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

04

Grete Stern. Pilagá-Frau mit traditioneller Tätowierung, La Bomba, Ausschnitt, 1964, Berlin; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

05

Huang Yan. Chinese Shan-Shui: Tattoo, Ausschnitt, 1999, Fotografie, Paris; IKARE, Martin-Luther-Universität, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Klassische Altertumswissenschaften

06

Albert Watson. Linda Husjord, Las Vegas, Ausschnitt, 2001; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

07

The End, Augenlid-Tätowierung, Ausschnitt, 1981; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken

08

Tattooing instruments from South East Asia, Ausschnitt; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken