Image series 06 / 2018: The Human Hand
Art Object, Utility Tool
We work with our hands, grasp, push, pull, feel and touch, gesticulate, write and paint. The human hand is an all-purpose tool and it can create tools.
The special exhibition is the result of the research project MANUACT, which examines the threefold relationship between hands, things and gestures in the workplace and in everyday life. From a linguistic-semiotic and a work-scientific research perspective, this connection is reflected and artistically illuminated.
„Gestures – in the past, present, and future“
17 November 2017 to 4 March 2018, Sächsisches Industriemuseum Chemnitz

Henricus Wilhelmus Couwenberg. Studie van een hand met een naald tussen duim en wijsvinger, Ausschnitt, 1830 – 1845, Papier, 15 × 10,8 cm, Amsterdam; Rijksmuseum Collection, Amsterdam

Emile Gallè. Die Hand, 1902-1903, Nancy; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

Alexander Archipenko. Hand, 1926, Gips, getönt, Saarbrücken; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

Salvador Dalí. The Severed Hand, Ausschnitt, ca. 1927 – 1928, Tusche, 19 × 21 cm, Barcelona; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken

Le Corbusier. ‘Die Hand und der Feuerstein’ oder ‘Die rote Hand’, Ausschnitt, 1930, Öl auf Leinwand, 97 × 130 cm; DILPS, Universität Passau, Lehrstuhl für Kunstgeschichte und Bildwissenschaften

Lee Miller. Explodierende Hand, Ausschnitt, um 1930; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

Alberto Giacometti. Gefährdete Hand, 1932, Holz, Metall, Zürich; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

Helmar Lerski. Hand eines Tischlers, Ausschnitt, 1944; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte