Image series 07 / 2018: series

Masterpiece of Gustav Klimt

8 February 2018 | By: Bettina Pfleging

Start image

About 2 meters high and 8 meters long is the three-part Stoclet Frieze, a wall frieze by Gustav Klimt in the dining room of the Palais Stoclet in Brussels. It consists of two almost mirror-like parts on the two longitudinal walls of the rectangular hall and a part on the narrow wall. The paradisiacal representations of expectation as a standing individual figure and fulfillment as a hugging pair of lovers connects the Golden Knight.
Inspired by Klimt’s masterpiece, virtual reality artist and filmmaker Frederick Baker creates a virtual reality experiment from high-resolution digital images.

„Klimt’s Magic Garden“
7 February to 22 April 2018, MAK – Österreichisches Museum für angewandte Kunst / Gegenwartskunst, Wien

01

Gustav Klimt. Palais Stoclet, Speisesaal, Gesamtansicht, Ausschnitt, 1905-1911, Marmor, Brüssel; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln

02

Gustav Klimt. Stocletfries Werkzeichnungen, Ausschnitt, 1908-1910, Gouache, Wasserfarben, Kreide, Bleistift, Metallpulver, Transparentpapier, 200,5 × 102,2 cm, 200,5 × 95 cm, Wien; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken

03

Gustav Klimt. Lebensbaum, Entwurf, Ausschnitt, 1905-1909, Wien; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern

04

Gustav Klimt. Die Erwartung (Werkzeichnung zum"Stoclet-Fries" ), Ausschnitt, 1910; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

05

Gustav Klimt. Werkvorlage für den “Stocletfries” für den Speisesaal des Palais Stoclet, Darstellung der Schmalwand, von Klimt als “Ritter” bezeichnet, Ausschnitt, 1908-1910, Deckfarben, Aquarell, Goldfarben, Silberbronze, Kreide, Bleistift, Deckweiß, Blattgold, Blattsilber, Wien; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Ruhr-Universität Bochum

06

Gustav Klimt. Le Baiser (L’accomplissement). Carton pour la frise du palais Stoclet, Bruxelles (salle à manger, mur droit), Ausschnitt, 1905-1909, Tempera, aquarelle, pastel, crayon, argent, feuille d’or et d’argent sur papier, 195 × 121 cm, Brüssel; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie

07

Gustav Klimt. Palais Stoclet, Speisesaal, Stoclet Fries, Detail, Ausschnitt, 1911, verschiedene Materialien, 200 × 800 cm, Brüssel; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin

08

Gustav Klimt. Stocletfries, Detail mit Rosenstrauch, Ausschnitt, 1909/1911, Carrara Marmor, Gold-, Silbermosaik, farbige Mosaiksteine, Keramik, Email, Perlmutter, Glassteine, Halbedelsteine, getriebenes Kupfer-, Messingblech vergoldet, versilbert,… Brüssel; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken