Image series 08 / 2018: American Moments
Realism since 1966
In the 1960s, American artists turned their gaze to everyday objects, to a natural representation of their surroundings. But they are also concerned with a critical examination of the phenomena of their time, with social life and historical events.
In the Netherlands and in Germany, American art works from 1945 to the present are shown in two museums.
„The American Dream. American realism 1945-2017“
19 November 2017 to 27 May 2018, Drents Museum Assen and Kunsthalle Emden

Diane Arbus. Zwei Damen im Automatenrestaurant, New York City, Ausschnitt, 1966; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte

Robert Bechtle. ’60 Chevies, Ausschnitt, 1971, Öl auf Leinwand; IKARE, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Martin-Luther-Universität Halle, Zentralbibliothek

Stephen Shore. U.S. 97, South of Klamath Falls, Oregon, July 21, 1973 (aus der Serie Uncommon Places, 1973-81), Ausschnitt, 1973, C-Print, 43,2 × 55,2 cm (Bildgröße), 50,8 × 61 cm (Blattgröße); Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin

Audrey Flack. Marilyn: Vanitas, Ausschnitt, 1977, Öl über Acryl auf Leinwand, 243,8 × 243,8 cm, Tuscon; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen

Ralph Goings. Diner mit roter Tür, Ausschnitt, 1979, Öl auf Leinwand, 112,4 × 153,7 cm; DILPS, Universität Passau, Lehrstuhl für Kunstgeschichte und Bildwissenschaften

Richard Prince. untitled (Cowboy), Ausschnitt, 1980 bis 1984, Fotografie, 61 × 51 cm; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln

Martha Rosler. "Gladiators“ aus der Serie Bringing the War Home: House Beautiful, Ausschnitt, 2004, Fotomontage als Farbabzug, 51 × 61 cm; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Ruhr-Universität Bochum

Chuck Close. Chuck Close bei der Arbeit an “Zhang Huan II”, Ausschnitt, 2008-2009; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte