Image series 36 / 2019: Travel Stop in Switzerland

Inspiration for Joseph Mallord William Turner

1 September 2019 | By: Bettina Pfleging

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Between 1802 and 1844, the British painter J.M.W. Turner visited Switzerland six times, also repeatedly in Lucerne. There he studied very carefully the landscape and the interplay of lake, mountains and weather, of light and shadow. He captures his impressions in luminous watercolours by smearing, scratching and scraping the watercolours that are drawn into the surface with tools and hands.
Turner’s views of Lucerne are the focus of the exhibition. A total of around 100 works by the landscape painter can be seen.

„Turner. The Sea and the Alps“
6 July until 13 October 2019, Kunstmuseum Luzern

Digital tour on Turner’s life and work

01

William Turner. Evening; Cloud on Mount Rigi, seen from Zug, Ausschnitt, Wasserfarben, 21,8 × 26,7 cm, Oxford; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

02

William Turner. Der Berg Pilatus, Ausschnitt, 1830/1840, Bleiaquarellfarbe auf Papier, 24,9 × 37,4 cm, London; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

03

William Turner. The first steamer on Lake Lucerne, Ausschnitt, ca. 1841, Aquarell, 23 × 28,9 cm, London; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

04

Joseph Mallord William Turner. Lake Lucerne – Moonlight, the Right in the distance, Ausschnitt, 1841, Aquarell, 30,7 × 23 cm, Manchester; ArtICON, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstpädagogik, Justus-Liebig-Universität Gießen

05

William Turner. Der Vierwaldstätter See, Ausschnitt, um 1802, Aquarellfarbe, 30,5 × 46,4 cm, London; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

06

Joseph Mallord William Turner. Der blaue Rigi, Vierwaldstätter See, Sonnenaufgang, Ausschnitt, 1842, Aquarell, 45 × 29,7 cm; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen

07

William Turner. Der rote Rigi, Vierwaldstätter See, Sonnenuntergang, Ausschnitt, 1842, Aquarell, 45,8 × 30,5 cm, Melbourne; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen

08

Joseph Mallord William Turner. Skizzenbuch Lucerne, Ausschnitt, 1844, London; IKARE, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Martin-Luther-Universität Halle, Zentralbibliothek