Image series 12 / 2020: Another Perspective of Surrealism

Female Protagonists

15 March 2020 | By: Bettina Pfleging

Start image

They invert the perspective, the female artists of Surrealism, and in doing so they differ from their male colleagues. By questioning their own mirror image or taking on different roles, they search for a female model of identity.
Insights into the theme of the currently closed exhibition are provided by the multimedia digitorial. It provides background information and illuminates the female contribution to surrealism.

„Fantastic Women“

01

Dorothea Tanning. Eine Kleine Nachtmusik, Ausschnitt, 1946, Öl auf Leinwand, 41 × 61 cm; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

02

Marie Toyen. Am grünen Tisch, Ausschnitt, 1945, 110 × 160 cm, Paris; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

03

Frida Kahlo. Selbstbildnis auf der Grenze zwischen Mexiko und den USA, Ausschnitt, 1932, Öl auf Metall; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Technische Universität Dresden

04

Leonora Carrington. Selbstportrait, Ausschnitt, 1936 bis 1938, Öl auf Leinwand, 65 × 81,5 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

05

Meret Oppenheim. The Suffering of Genevieve, Ausschnitt, 1939, Öl auf Leinwand, 49,4 × 71,5 cm, Bern; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

06

Claude Cahun. Selbstportrait, als Zirkus ‘Kraftmensch’, der die Beine überschlägt; Kniestück, Ausschnitt, ca. 1927, 12 × 9 cm, Jersey; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

07

Kay Sage. Journey to go, Ausschnitt, 1943, Öl auf Leinwand, 26 × 22,5 cm; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken, Universität des Saarlandes, Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek

08

Leonor Fini. Die Katze Manul, Ausschnitt, 1943, Öl auf Leinwand, 36,5 × 45 cm, London; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main