Image series 35 / 2020: series

... and their pictures

23 August 2020 | By: Bettina Pfleging

Start image

Especially through pictures “sights” became and become popular destinations. They awaken the desire to travel there and see this special place for yourself.
The exhibition is dedicated to the question of the interactions between the sights and their pictorial representation by means of around 150 works. What generates popularity, which images enter the collective memory?

„SIGHT SEEING. Die Welt als Attraktion“
extended until 6 September 2020, Kunsthalle Emden

01

William Turner. Venedig, Ausschnitt, 1834, Öl auf Leinwand, 90,2 × 121,9 cm, Washington; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

02

Louis Gurlitt. Akropolis, Ausschnitt, um 1858, Pappe, 37,5 × 53 cm, Kiel; digiCULT Museen, digiCULT, Kiel

03

Gustave Courbet. Steilküste von Etretat nach dem Gewitter, Ausschnitt, 1869, Öl auf Leinwand, 133 × 162 cm, Paris; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München

04

Albert Bierstadt. Sunrise on the Matterhorn, Ausschnitt, after 1875, oil on canvas, 148,6 × 108,3 cm, New York; Metropolitan Museum of Art, Metropolitan Museum of Art

05

Adolf Rettelbusch. Der Mönch und der Predigerstuhl vor Helgoland, Ausschnitt, 1913, Ölkreide, Magdeburg; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

06

André Kertész. Eiffelturm, Ausschnitt, 1933, Silbergelatine, 23,8 × 17,8 cm, New York; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

07

Andy Warhol. Neuschwanstein, Ausschnitt, 1987, Acryl, Siebdruck auf Leinwand, 137,3 × 101,6 cm, München; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main

08

Barbara Klemm. Fernsehturm, Berlin, Ausschnitt, 1990; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden