Image series 39 / 2020: Marine Painting

Dutch Art in the 17th Century

20 September 2020 | By: Bettina Pfleging

Start image

In the 17th century in the Netherlands, the strong self-confidence as a seafaring nation inspired art. It emerged as a new genre of painting, marine painting. It captures the diversity and significance of shipping and the motifs range from a fishing boat in the local coastal waters to an imposing three-master on a stormy sea.
About 20 of these marine paintings are shown in the exhibition. They give an insight into the diversity, class and significance of this art genre and its motifs.

„Poetry of the Sea. Dutch Marine Painting of the Golden Age“
21 May 2020 until 11 April 2021, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln

01

Willem Hermansz. Van Diest. Flaute, Ausschnitt, 28 × 35 cm, Zürich; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern

02

Hendrick Vroom. Begegnung eines holländischen und eines englischen Kriegsschiffes, Ausschnitt, 1614, Öl auf Leinwand, 240 × 155 cm, Amsterdam; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen

03

Jan Josefsz. van Goyen. Titel: Hollandsk flodprospekt | Dutch River View | Dutch River View, Ausschnitt, 1615 – 1677, træ | olie, 31,5 × 56 cm, Copenhagen; Statens Museum for Kunst, Statens Museum for Kunst

04

Jan Porcellis. Leicht bewegte See, Ausschnitt, um 1625, Öl auf Holz, Heidelberg; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

05

Jan Porcellis. Fishing boats in choppy waters, Ausschnitt, 1630, (paint)oil on panel, 24,1 × 34,5 cm, Amsterdam; Rijksmuseum Collection, Amsterdam

06

Salomon van Ruysdael. Überfahrt bei Nymwegen, Ausschnitt, 1647, 70 × 89 cm, Bonn; Diathek der Arbeitsstelle für christliche Bildtheorie, Katholisch-Theologische Fakultät, Westfälische Wilhelms-Universität Münster

07

Salomon van Ruysdael. Marine, Ausschnitt, 1650, Oil on wood, 34,6 × 43,5 cm, New York; Metropolitan Museum of Art, Metropolitan Museum of Art

08

Jan Josefsz. van Goyen. Flussmündung (Segelboote in leichter Brise), Ausschnitt, 1655, Öl auf Eichenholz, 50 × 71,8 cm, Bremen; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin