Image series 04 / 2024: Anna Oppermann's Ensembles
Spacious Installations
At the end of the 1960s, the German conceptual artist Anna Oppermann developed a way of working with her “ensembles” in which she combined conceptual and artistic formats. The focus of these expansive installations, which she put together from personal finds, notes, drawings, photographs, prints and objects, are questions of perception, power relations, the economics of the art market, the compatibility of an artist’s life with the family, the mutual conditions and effects between private life and general.
Her extensive work, from early pencil drawings to brightly colored works in mixed media to one of her last major works, is presented in the retrospective.
„Anna Oppermann. Eine Retroperspektive“
13 December 2023 until 1 April 2024, Bundeskunsthalle, Bonn
Anna Oppermann. Spiegelensemble, Gesamtansicht im Paula Modersohn-Becker-Haus, Bremen 1978, Ausschnitt, 1968-1989; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin
Anna Oppermann. Anders sein (Irgendwie ist sie so anders), Biennale Venedig 1980, Ausschnitt, ab 1970; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karl-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek
Anna Oppermann. Künstler sein (…) – Selbstdarstellung, Selbstverständnis und die Entstehung der Methode, Ausschnitt, ab 1978; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karl-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek
Anna Oppermann. Ohne Titel, Ausschnitt, 1981, Fotografie, Handabzug, 23,5 cm x 15,5 cm, Hamburg; Anna-Oppermann, Leuphana Universität Lüneburg
Anna Oppermann. “Der ökonomische Aspekt”, Sydney 1984, Ausschnitt, 1991, Katalogausriss, 18,4 cm x 15,5 cm, Hamburg; Anna-Oppermann, Leuphana Universität Lüneburg
Anna Oppermann. Paradoxe Intentionen (Das Blaue vom Himmel herunterlügen), Ausschnitt, 1988-1992; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin