Image series 45 / 2024: Lisl Ponger

The Construction of Cultural Identity

3 November 2024 | By: Bettina Pfleging

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For decades, the Austrian artist Lisl Ponger has been interested in the construction of cultural identity at the interface between art, everyday culture and ethnology. In her works, she works with clichés and stereotypes from colonial and imperial image archives, making satirical exaggerations that point to the appropriation and exploitation of other cultures.
In six chapters, the exhibition highlights Europe’s encounters with foreign cultures through more than 80 works from the late Middle Ages to the present day.

“Die Erfindung des Fremden in der Kunst”
19 October 2024 until 12 January 2025, Kurpfälzisches Museum Heidelberg

01

Lisl Ponger. Out of Austria, Ausschnitt, 2000; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

02

Lisl Ponger. Meet me in St. Louis, Ausschnitt, 2000; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

03

Lisl Ponger. The Mask has been Danced II, aus der Serie: If I was Emil Nolde today, Ausschnitt, 2003, C-Print; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

04

Lisl Ponger. Sidy Mamadou Wane, Kurator aus Wien und Dakar spielt einen Nuba, Teil I des ´Riefenstahl Diptychon´, Ausschnitt, 2004, C-Print; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

05

Lisl Ponger. Phantom Fremdes Wien, Sudantag, Ausschnitt, 2004, Filmstill; PIXX, Universität Duisburg-Essen, Institut für Kunst und Kunstwissenschaft

06

Lisl Ponger. Phantom Fremdes Wien, Friedenspagode, Ausschnitt, 2004, Filmstill; PIXX, Universität Duisburg-Essen, Institut für Kunst und Kunstwissenschaft

07

Lisl Ponger. Die Beute, Ausschnitt, 2006; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

08

Lisl Ponger. En Couleur, Ausschnitt, 2007, C-Print; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte