Image series 16 / 2025: Tata Ronkholz
Witnesses of Rhine-Ruhr Everyday Culture
She was one of the first students in Bernd Becher’s class at the Düsseldorf Art Academy, the German documentary photographer Tata Ronkholz. She became known for her series of kiosks, drinking halls and small shops, which she photographed between 1977 and 1985 in the Rhine-Ruhr area and which, in terms of design and surroundings, appear to be eloquent testimonies of everyday culture from that time. She has also created a series of industrial doors in which no two are alike.
The retrospective additionally offers insights into Tata Ronkholz’s early works as a freelance product designer, as well as her early photographs of building forms in Italy.
“Tata Ronkholz: Designed World. A Retrospective”
24 March until 13 July 2025, Die Photographische Sammlung, Köln

Tata Ronkholz. Trinkhalle, Düsseldorf, Hermannstraße 31, Ausschnitt, 1978, Silbergelatine-Abzug auf Barytpapier, 41,2 × 51,2 cm, Köln; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Tata Ronkholz. Trinkhalle, Düsseldorf, Neusser Straße 131, Ausschnitt, 1978, Silbergelatine-Abzug auf Barytpapier, 41,2 × 51,2 cm, Köln; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Tata Ronkholz. Trinkhalle, Düsseldorf, Harkortstraße Ecke Ellerstraße, Ausschnitt, 1978, Silbergelatine-Abzug auf Barytpapier, 41,2 × 51,2 cm, Köln; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Tata Ronkholz. Imbissstube, Düsseldorf, Uhlenbergstraße 2, Ausschnitt, 1978, Silbergelatine-Abzug auf Barytpapier, 41,2 × 51,2 cm, Köln; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Tata Ronkholz. Bäckerei, Köln-Ehrenfeld, Hansemannstraße 2 [Schaufenster], Ausschnitt, 1980, Silbergelatine-Abzug auf Barytpapier, 40 × 50 cm, Köln; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Tata Ronkholz. Tapetengeschäft, Köln, Severinstraße 89 [Nr. 477], Ausschnitt, 1984, Chromogener Farbabzug, 58,5 × 44,7 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut