Image series 05 / 2011: Max Klinger and Wilhelm Lehmbruck
A confrontation
A retrospective of Max Klingers artworks, alreday seen in Apolda, is now widend by the interesting confrontation with selected artworks by Wilhelm Lehmbruck. Klinger is accredited with an influence on Giorgio De Chirico, Käthe Kollwitz, Alfred Kubin, Max Bekmann and on the early work of Lehmbruck. The letter will be more understandable with the exhibition in Diusburg.
Max Klinger – Von der herben Zartheit schöner Formen, 20. Januar – 24. April, Lehmbruck-Museum Duisburg

Lehmbruck, Wilhelm: Badende, 1902, Bronze, Wilhelm-Lehmbruck-Museum, Duisburg; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Klinger, Max: Badende, die sich im Wasser spiegelt, 1896/97, Marmor, Museum der bildenden Künste, Leipzig; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Lehmbruck, Wilhelm: Mädchentorso, sich umwendend, 1913/14, Steinguß, Staatsgalerie, Stuttgart; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Klinger, Max: Weibliche Halbfigur, 1915, Marmor, Museum der bildenden Künste, Leipzig; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Lehmbruck, Wilhelm: Trauernde, 1909, Bronze, o.O.; Datenbank Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Klinger, Max: Schlafende, 1900, Marmor, Skulpturensammlung, Dresden; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden

Lehmbruck, Wilhelm: Die Große Kniende, 1902, Steinguß, Skulpturensammlung, Dresden; RUDI, Friedrich-Alexander-Universität, Kunsthistorisches Institut, Erlangen

Klinger, Max: Kniende, 1900, Privatbesitz, Wien; Datenbank Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Dresden