Image series 04 / 2015: Sonia Delaunay-Terk
Color theory in the image
In the beginning of the 20th century the Russian-French painter Sonia Delaunay-Terk experimented with the simultaneous contrast of colors and created large-scale color areas with clear contours. Together with her husband Robert Delaunay she is pioneer of a new art direction, the orphism: abstract geometric painting, characterized by refined combinations of light and color. The artist translates the principles of abstract painting on fabrics and fashion.
The retrospective in Paris shows the entire work of art of Sonia Delaunay-Terk. It is a work that captures almost all aspects of modern life. It is a retrospective, which presents one of the most innovative artists of the 20th century.
„Sonia Delaunay. Les coleurs de l’abstraction“
17 October 2014 – 2 February 2015, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
Sonia Delaunay-Terk. Contrastes simultanés, Ausschnitt, 1912, Öl auf Leinwand, 46 × 55 cm, Paris; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Sonia Delaunay-Terk. Chanteurs flamencos, Nr. 145, Ausschnitt, 1913, Öl auf Leinwand, 68,5 × 56,75 cm, Paris; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Sonia Delaunay-Terk. Étude de lumière, boulevard Saint-Michel, Ausschnitt, 1913, Farbstift auf liniertem Papier, 17,2 × 21,8 cm, Paris; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Sonia Delaunay-Terk. Bal Bullier, Ausschnitt, 1913, Öl auf Leinwand, 97 × 132 cm, Bielefeld; Mediathek, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Institut für Kunstgeschichte, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Sonia Delaunay-Terk. Deckblatt für das Gedicht “La Prose du Transsibérien et de la petite Jehanne de France” von Blaise Cendrars, Ausschnitt, 1913, Öl auf Leder, 22,5 × 19,5 cm, Paris; Mediathek, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Institut für Kunstgeschichte, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Sonia Delaunay-Terk. Tango- Magic- City, Ausschnitt, 1913, Öl auf Leinwand, 55,4 × 46 cm, Paris; Mediathek, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Institut für Kunstgeschichte, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Sonia Delaunay-Terk. Prismes électriques, Ausschnitt, 1914, Öl auf Leinwand, 93 × 98 cm, Paris; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
Sonia Delaunay-Terk. Projet de couverture pour le catalogue de l’exposition de Stockholm, Ausschnitt, 1916, Peinture à la cire et peinture métallique au pochoir sur deux feuilles de papier jointes et collées sur une feuille support, 33,8 × 45,2 cm; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern