Image series 47 / 2015: series

New Structure for the World, for Time, for Space

15 November 2015 | By: Bettina Pfleging

Start image

Created by hand or with a typewriter Hanne Darboven’s images rows over rows of images always follow the same basic principles: serial progressions, with patterns based on logic and mathematical formulas and graphical or numerical representations of data. They show personal and historical events, encrypted according to an autobiographical number code, but not intended to be decrypted. The often hundreds of sheets comprehensive installations, she developed from the late 1960s. There are extensive thematic works on political events of her time, on the history and development of our culture.
The major retrospective of the concept artist Hanne Darboven examines the aesthetic and media diversity of her life’s work in two parallel presentations with different focuses.

“Hanne Darboven. Time Histories“
11 September 2015 to 17 January 2016, Bundeskunsthalle, Bonn

“Hanne Darboven. Enlightenment“
18 September 2015 to 14 February 2016, Haus der Kunst, München

01

Hanne Darboven. Kreuzfahrt zur Hölle, Ausschnitt, Installation; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern

02

Hanne Darboven. Kulturgeschichte 1880-1983, Ausschnitt, 1980-1983, Installation, New York; RUDI, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Kunsthistorisches Institut, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

03

Hanne Darboven. Evolution 86, Ausschnitt, 1986, Installation, Berlin; RUDI, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Kunsthistorisches Institut, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

04

Hanne Darboven. Bismarckzeit, Installationsansicht Galerie Paul Maenz, Ausschnitt, 1987, Installation, Köln; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln

05

Hanne Darboven. Hanne Darboven, Ausschnitt, Fotografie; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln

06

Hanne Darboven. Konstruktion New York, Ausschnitt, 1968, Bleistift und Kugelschreiber auf Millimeterpapier, 5,57 × 4,31 cm; DILPS Bilddatenbank UdK, Universität der Künste Berlin

07

Hanne Darboven. u-Bögen, Ausschnitt, 1973; Virtuelle Diathek, Universität Hamburg, Kunstgeschichtliches Seminar

08

Hanne Darboven. Für J.-P. Sartre, Ausschnitt, 1975, Tinte auf Papier, 25 × 31,7 cm; DadaWeb, Universität zu Köln, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln