Image series 03 / 2018: Optical Toys
Marcel Duchamp‘s Rotoreliefs
With interest in optics and the desire to represent movement, Marcel Duchamp repeatedly looked for other materials and media instead of color on canvas. In 1935 he published 12 colorful Rotoreliefs, which illustrate the principle of the opposite movement in an endless loop. The painted discs create hypnotic optical deceptions and the illusion of three-dimensional dynamic objects during rotation on turntables.
In addition to numerous mental rotations, the exhibition allows more spatial-physical looping experiences in an architecture course developed especially for the exhibition – from the “Ouroboros” octagon to a square, mirrored “Music Hall”.
„Never Ending Stories. The Loop in Art, Film, Architecture, Music, Literature and Cultural History“
29 October 2017 to 18 February 2018, Kunstmuseum Wolfsburg
Marcel Duchamp. Rotorelief No. 1: Corolles; No. 2: OEuf à la coque; No 3: Laterne chinoise; No. 4: Lampe, 1935; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin
Marcel Duchamp. Rotoreliefs (disques optiques). Première édition. Inscription: “ROTORELIEF no 1 – COROLLES – MODÈLE DEPOSÉ”, 1935, Disque en carton imprimé en lithographie offset au recto et au verso, diamètre = 20 cm, Paris; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie
Marcel Duchamp. Rotorelief No. 4: Lampe, 1935, Cardboard disk, printed on both sides in color offset lithography, 20 cm; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken
Marcel Duchamp. Rotoreliefs (disques optiques). Première édition. Inscription: “ROTORELIEF no 5: POISSON JAPONAIS”, 1935, Disque en carton imprimé en lithographie offset au recto et au verso, Paris; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie
Marcel Duchamp. Rotorelief – disque optique, 1935, 20 cm Durchmesser; DiDi – Digitale Diathek, Technische Universität Berlin, Institut für Kunstgeschichte
Marcel Duchamp. Rotorelief No. 9: Montgolfière; No. 10: Cage; No 11: Eclipse totale; No. 12: Spirale blanche, 1935; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin
Marcel Duchamp. Rotorelief No. 9: Montgolfière, 1935, Cardboard disk, printed on both sides in color offset lithography, 20 cm; ConedaKOR, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft der Universität des Saarlandes, Saarbrücken
Marcel Duchamp. Rotorelief No. 12: Spirale blanche, 1935, Tinte auf weißem Papier, 20 cm; Digitale Diathek, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Kunstgeschichte, Justus-Liebig-Universität Gießen