Image series 06 / 2022: "Histoire Naturelle"

Published by Max Ernst in 1926

6 February 2022 | By: Bettina Pfleging

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Inspired by the furrows in the floorboards in a hotel room, the artist Max Ernst laid paper over them in August 1925 and traced the structures with a pencil. He developed this process further, using twine, straw mesh, wire mesh, rough canvas, grained leather, shells, leaves, bread and other materials. He published 34 of these frottages in Paris in 1926. Hans Arp wrote the text for “Histoire Naturelle”.
In a video of the series “Max Ernst – COLLECTION INSIGHTS” Julia Möbus introduces “Histoire Naturelle” and provides background information on the artist’s life and work.

„COLLECTION INSIGHTS – Histoire Naturelle“
Max Ernst Museum Brühl des LVR

01

Max Ernst. Histoire Naturelle, Frottage, Ausschnitt, 1926, Hamburg; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

02

Max Ernst. eisblumenschal, Histoire naturelle, Blatt 4, Ausschnitt, 1925, Bleistift, Papier, Frottage, 43,1 × 26,3 cm; ConedaKOR, Universität des Saarlandes, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft

03

Max Ernst. Blättersitten, Histoire Naturelle: Blatt 18, Ausschnitt, 1925, Bleistift, Aquarell und Gouache auf Papier, Frottage, 42,7 × 26 cm, Krefeld; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

04

Max Ernst. Das Lichtrad, Histoire Naturelle: Blatt 29, Ausschnitt, 1925 | 1923, Bleistift, Aquarell und Gouache auf Papier, Frottage, 25 × 42 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

05

Max Ernst. les confidences (aus Histoire Naturelle, Blatt 29), Ausschnitt, 1925, Frottage, Bleistift auf Papier; RUDI, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Kunsthistorisches Institut

06

Max Ernst. Der Ausbrecher, für “Histoire Naturelle”, Blatt 30, Ausschnitt, 1925, Bleistift auf Papier, 26 × 43 cm, Stockholm; IKARE, Martin-Luther-Universität Halle, Institut für Kunstgeschichte und Archäologien Europas, Zentralbibliothek

07

Max Ernst. hören und sehen vergessen, Histoire naturelle, Blatt 32, Ausschnitt, 1925, Bleistift, Papier, Frottage, 28 × 44,5 cm; ConedaKOR, Universität des Saarlandes, Fachrichtung Kunst- und Kulturwissenschaft

08

Max Ernst. Eve, la seule qui nous reste [Histoire naturelle], Ausschnitt, 1925, Frottage; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut