Image series 06 / 2021: William Kentridge
In the Beginning is the Drawing
For the South African artist, filmmaker, theatre and opera director William Kentridge, drawing is always at the beginning of his works, regardless of whether he depicts the various realities of African history abstractly or attaches them to concrete problems, events, places or people. He deals with themes such as social injustice, colonialism, family, flight and displacement using a wide variety of media, visualises the socio-cultural effects of post-colonialism and apartheid from the perspective of his home country and contextualises the historical background in his stories.
The exhibition offers a comprehensive overview of the complete works of the South African artist William Kentridge with works from more than 40 years of artistic production, including drawings, animated films, videos, prints, sculptures, tapestries and large-scale installations.
„William Kentridge – Why should I hesitate: Putting drawings to work“
23 October 2020 to 1 August 2021, Deichtorhallen, Hamburg
William Kentridge. Zeichnung aus “Monument”, Ausschnitt, 1990, Kohle, Papier, 150 × 120 cm, Johannesburg; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
William Kentridge. Sobriété, obésité et vieillissement, Detail, Ausschnitt, 1991, New York; Iconothèque, Université de Genève, Bibliothèque d’art et d’archéologie
William Kentridge. Sobriety, Obesity & Growing old (Filmstill), Ausschnitt, 1991, Kohle und Pastell auf Papier; Bild & Kunst Eichstätt, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Lehrstuhl für Kunstgeschichte
William Kentridge. Felix in Exile, Ausschnitt, 1994, Kohle, Pastell und Gouache auf Papier, 120 × 150 cm, Kopenhagen; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main
William Kentridge. Felix in Exile, Ausschnitt, 1994; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern
William Kentridge. Colonial Landscapes, Ausschnitt, 1995 bis 1996, Kohle und Pastell auf Papier, 120 × 160 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe-Universität Frankfurt am Main
William Kentridge. Zeichnung aus “Sleeping on Glass”, 1999; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut, Ludwig-Maximilians-Universität München
William Kentridge. In Erinnerung an den Landesverratsprozess (Remembering the treason trial), Ausschnitt, 2013, Chine Collé auf Baumwolle, 196 × 180 cm; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte, Humboldt-Universität Berlin