Image series 14 / 2022: Woodcut in Expressionism
Sharp-cut Black and White Art
The woodcut was largely responsible for the spread and popularity of Expressionism in the 1920s. Its distinctive features were sharply cut black and white art, with jaggedness, a tendency towards deformation, and a penchant for the immediate and primitive in its use of artistic means. It emphasised the feeling of spontaneity, originality, truthfulness.
A selection of 135 partly coloured sheets from collections of German expressionist woodcuts are on display in the exhibition and present the great stylistic and thematic diversity of the works.
„Wildfire Expressionism – Woodcuts from the Joseph Hierling Collection“
20 March until 6 June 2022, Museum Schloss Moyland, Bedburg-Hau
Hans Brass. Lessingbrücke (Berlin), Ausschnitt, Altenburg; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
Georg Tappert. Clown, Ausschnitt, 1910, 26 × 21 cm, Herne; Mediathek, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Institut für Kunstgeschichte
Heinrich Stegemann. Gustav Schiefler (Signiert), Ausschnitt, 1922, Holzschnitt auf Velin, 46,2 × 33,6 cm; RUDI, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Kunsthistorisches Institut
Jacoba van Heemskerck. Komposition, Ausschnitt, Holzschnitt, Berlin; bpk – Bildportal der Kunstmuseen, Bildagentur für Kunst, Kultur und Geschichte, Stiftung Preußischer Kulturbesitz, Berlin
Wassily Kandinsky. Reiterweg, Ausschnitt, um 1911, Holzschnitt, 42,3 × 57,5 cm, London; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut
Ernst Ludwig Kirchner. Stafelalp, Ausschnitt, 1917, Holzschnitt, Papier, 34,5 × 56 cm, Düsseldorf; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut
Constantin von Mitschke-Collande. Der begeisterte Weg, Ausschnitt, 1919 Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
Wilhelm Morgner. Tierdressur, Ausschnitt, 1912, 65 × 81 cm, Olpe; DILPS, Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut