Image series 34 / 2024: Image Analytical Research

Example: Annunciation to Mary

18 August 2024 | By: Bettina Pfleging

Start image

Digital methods of computer vision and deep learning can significantly support image analysis research in archaeological disciplines in the future. However, many of the digital models already developed are trained with image data that does not correspond to the special phenomena of archaeological image material. The interdisciplinary research project ICONOGRAPHICS: Computational Understanding of Iconography and Narration in Visual Cultural Heritage was dedicated to finding solutions from 2019 to 2021. As part of the project, image corpora were compiled which, due to the repetition of significant postures of protagonists in their interaction, which also occur across contexts and genres, suggest pictorial references, such as the depictions of the Annunciation to Mary.

About the project and the results:
Bendschus, Torsten et al.: Computer Vision und Deep Learning aus der Perspektive der archäologischen Bildanalyse, in Dieckmann, Lisa et al. (Hrsg.): 4D: Dimensionen | Disziplinen | Digitalität | Daten, Heidelberg: arthistoricum.net-ART-Books, 2022 (Computing in Art and Architecture, Band 6).
https://doi.org/10.11588/arthistoricum.1100.c15427

01

Steatittäfelchen, Mariä Verkündigung, Ausschnitt, Athen; EikOnline, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Altertumswissenschaften

02

Evangeliar der Äbtissin Hitda von Meschede, Verkündigung an Maria, Ausschnitt, um 1000, Darmstadt; HeidICON – Europäische Kunstgeschichte, Ruprecht-Karl-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek

03

Niederrheinisch. Verkündigung an Maria, Ausschnitt, 1101 bis 1115, Elfenbein, Berlin; bpk – Bildportal der Kunstmuseen, Bildagentur für Kunst, Kultur und Geschichte, Stiftung Preußischer Kulturbesitz, Berlin

04

Nikolaus Obilman. Verkündigung an Maria, Ausschnitt, 1466, Kiefernholz, 182 × 152 cm, Warschau; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

05

Mittelrhein. Verkündigung an Maria, Ausschnitt, ca. 1490, Tempera auf Holz, Ludwigshafen; Diathek online, Universität Trier, Fach Kunstgeschichte

06

Hans Klocker. Hochaltar, Relief des linken Flügels: Verkündung an Maria, Ausschnitt, 1500, Holz, Bozen; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut

07

Michelangelo Buonarroti. Mariä Verkündigung, Ausschnitt, 1547/1550, Kreide, Papier, 38,3 × 29,7 cm, New York; ArteMIS, Ludwig-Maximilians-Universität München, Kunsthistorisches Institut

08

Chromantelschließe mit ‘Verkündigung an Maria’, Ausschnitt, 2. Viertel 15. Jhd., Kupfer, vergoldet und Silber, 15,5 × 16 × 1,5 cm, Hildesheim; Imago, Humboldt-Universität Berlin, Institut für Kunst- und Bildgeschichte