Image series 12 / 2025: Marthe Donas
Abstract Painting
Today Marthe Donas is mainly seen in her pioneering role as the first female abstract painter in Belgium. By incorporating concave and convex forms, alternating between round, angular and blurred elements, she brought energy into her paintings and explored movement in an increasingly abstract way. Her most frequently recurring motifs are women and still lifes. She used materials such as tulle, coarse canvas and lace to give her works more structure.
Marthe Donas is one of 60 artists from 20 countries featured in the exhibition, which brings them together in dialogue and opens up new perspectives on the diversity and cross-border dimension of modernism.
„RADIKAL! Künstlerinnen und Moderne 1910 – 1950“*
8 February until 18 May 2025, Saarlandmuseum – Moderne Galerie, Saarbrücken

Marthe Donas. Stillleben mit Flasche und Tasse, Ausschnitt, 1917, Spitze, Schleifpapier, Netz, Farbe/Karton, New Haven; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

Marthe Donas. Stillleben 34, Ausschnitt, 1917 bis 1919, Öl auf Leinwand, 45 × 55 cm, Antwerpen; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Marthe Donas. Stillleben mit Kaffeekanne, Ausschnitt, 1918, Öl auf Holz, 39 × 40 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

Marthe Donas. Stillleben mit Umriss eines Kruges, Ausschnitt, um 1918-1919, Öl auf Leinwand, New Haven; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

Marthe Donas. Stillleben mit Früchten, Ausschnitt, um 1918-1919, Öl auf Leinwand, New Haven; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

Marthe Donas. Frauenbüste, Ausschnitt, 1919, Öl auf Leinwand, 61 × 39 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut