Image series 01 / 2025: Traces in Time

Traces of Mortality

27 December 2024 | By: Bettina Pfleging

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What has passed is no longer there. And yet sometimes it leaves traces. Footprints, immortalised by a freak of nature. People from Pompeii, who were torn from life almost 2,000 years ago and preserved by volcanic material as a negative form. In addition, there are symbols and signs that people invent to leave traces in time and thus connect with eternity.
The exhibition revolves around the timeless human confrontation with the idea of transience and its representation in art. All exhibits refer to existential questions of human existence in the dimensions of space and time.

“The Presence of Absence. Matter and Traces – Imprints of Life in Time”
12 October 2024 – 2 March 2025, Frankfurter Kunstverein

01

Fuß- und Gesäßspuren, Ausschnitt, 8,5 × 10 cm, Heidelberg; HeidICON – Nachlass Ernst Wahle, Ruprecht-Karl-Universität Heidelberg, Universitätsbibliothek

02

Heinrich Apel. Spuren der Flucht – Jakobs Fußabdrücke auf dem südlichen Handlauf, Ausschnitt, 2003-2006, Naumburg; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

03

Pompeji, Opfer des Vulkanausbruchs, Gipsabguss, Ausschnitt, Pompeji; EikOnline, Justus-Liebig-Universität Gießen, Institut für Altertumswissenschaften

04

Giacomo Brogi. Liegender Mann, Pompeji, Ausschnitt, ca. 1870, Albuminpapier, auf Karton aufgezogen, 20,3 × 25,2 cm, Paris; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

05

Höhlenmalerei in der Grotte, Ausschnitt, Chauvet-Pont d´Arc; Diathek online, Technische Universität Dresden, Institut für Kunstgeschichte, Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden

06

Höhlenmalerei von Lascaux, Der Bison, Ausschnitt, Pigment auf Kalksteinfelsen, Lascaux; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

07

Als das Leben auf dem Grund der dunklen Materie erwachte, Ausschnitt, 1883, 27,5 × 20,3 cm; ConedaKOR Frankfurt, Goethe-Universität Frankfurt am Main, Kunstgeschichtliches Institut

08

Adolf Luther. Licht und Materie, Ausschnitt, 1970, Acrylglas und Spiegelglas und Sperrholz, 62 × 86,5 cm, Marburg; EasyDB, Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte, Universitätsbibliothek Bern